Elsas födelsedag!!

18 september
-Inte kan du sleepa nu alexander! Nu ska vi ju eata cake. Elsas replik när hon ropade ner alex för några timmar sedan. att han överhuvud taget fattar någonting av vad dom menar är ibland mer än vad jag förstår... Språket på gården är ju verkligen inte vad jag hade väntat mig. Jag kom hit med föreställningen att dom skulle prata ganska gammaldags och med mindre på verkan från utlandet, men eftersom att de har haft så mycket praktikanter från ryssland och ukraina har de fått utvekla sina komunikationsmöjligheter till över det normala.
 Det språk som egentligen är överkalix-mål är helt obegripligt och påminner inte om någonting man hört förut. Brynolf och elsa prater det med varandra ibland, men deras barn kan inte prata det men dom förstår i allafall det mesta. Jag tycker det är synd att språket håller på att dö ut, om några generationer kommer ingen kunna tala det mer. Samma sak med gårdarna, för 20 år sedan fanns det 52 gårdar runt överkalix nu finns det tre. Det är sorgligt hu det inte längre går att försörja sig på att ha en lite gård. Barnen till bondar (som brynols skulle sagt i stället för bönder) klara inte av att få det att gå runt utan tvingas söka sig härifrån för att få jobb någon annanstans där de behövs.

Dagarna här rullar på som vanligt, idag klippte jag lite ko, mjölkade, satte fast dom där nedrans dekalerna som vi hade sådana poblem med igår och sedan var klockan helt plötsligt halv nio och det var dags för middag. Efter vi hade ätit kom Linda (Johans tjej, sonen på gården) med en tårta och sa grattis Elsa!
 -nämen fyller du år i dag? vad roligt, Grattis, sa brynolf. Dom är alltså gifta och har varti tillsammans sedan de var 19 år!!! borde han inte veta om att det var hennes födelsedag? lite annorlunda än vad jag skulle ha gjort hemma kanske. Men alla har ju olika traditioner och det är ju delvis därför jag är här, för att träffa nya människor, se andra sätt att leva och andra traditioner.
 Nu först har man börjat märka av mr Boss norrlands stil. Han upprepar samma historier ungefär varannan, var tredje dag. Så snart kan man nog hela repertoaren utantill. Det positiva med det är ju att sakerna fastnar, som historier om hur hårt det var att vara bonde förr i tiden, historier som han hört av sin farfar som hört det av sin farfar, gården har ju varit i famijens ägo i fyra-femhundra år, så nog har dom koll på hur det var förr alltid. De nya språket fastnar ju också mycket bättre om man hör samma sak flera gånger. Hittills har vi ju lärt oss lite grundläggande ord som ko, koskit, stövlar potatis och andra ord som man kanske inte anväder så ofta annars, men ändå ofta på en gård.

Kommentarer
Postat av: Mamma

Hej! Det ska bli riktigt kul att höra dig prata Kalixmål när du kommer hem! Det verkar vara ett skönt liv ni har där uppe, "kommer jag inte idag så kommer jag imorgon" ett ordspråk som verkar stämma med mentaliteten hos Brynolf och Fru. Intressenat att få höraderas historia om hur livet var förr och hur hårt arbetet kunde vara, tänk va bra ni ungdommar har det idag?! Ska ni åka till Kiruna? Jag såg på väderleksrapporten att det skulle vara snö/snöblandat regn längst norrut, ni kanske får en se lite nysnö? Du måste lägga in lite fler bilder. Du har väl pratat med Ola om Tulle, jag förutsätter att hon mår bra? Puss o kram Mamma

2008-09-23 @ 17:08:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0