Vikingahästar

Jag är helt övertygad om att dom hästarna som vikingarna använde sig av inte var olika dom jag har här på Birka nu. Fjordingen är en relativt gammal ras, och dom är nära släkt med Prewalskihästarna som är den nu levande rasen som är närmast urhästen.
 Kollar man dessutom på avbildningar på hästar från vikingatiden är dom ganska lika. På runstenar, och bland annat Beauxtapeten ser man att det var små knubbiga pållar, där ryttarens skänklar gick ungefär till knät på hästen.

 Dom jag har här tycker jag ser ut att vara lite smått korsade med islänningar också (vilket dom inte är, har kollat stammen). Men det gör ju bara att dom är ännu sötare.

Jonathan ville ta vikingabilder men pållarna här om dagen vilket jag tyckte va superkul, fotonörd som jag är. Jag fotade mest med hans systemkamera (vill ha!) men lite med min också.
 Har inte fått bilderna från honom men här kommer några tagna med min kamera!



Viking på Borgberget!






Jag fotar för fullt



Och istället för att backa, så lutar man sig bakåt tils man står halvt i brygga....



Elin och Erika, Tack för hjälpen!



Före....



Efter! Å kom inte och säg att ni inte ser skillnad!



Erika och Storsa framför borgen. Jag fick också rida, det var superkul!

Men nu ska jag gå och leta efter dom små monstrena och aktivera dom. Får se hur det går. Longerade dom igår och det hade dom nog aldrig varit med om förrut...

Jag vet om att det blev en del stavfel i inlägget men orkar inte riktgt ta tag i det.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0